ResQ - Maersk Training
ResQ%20Logo%20farge%20f05046%20liten-01-01
VIP
Min Side
Min Side
Intra
Intranett
1200px-Flag_of_the_United_Kingdom_svg
ResQ er nå Maersk Training - samme bestillingsprosess. Samme gode service. 
ResQ er nå Maersk Training - samme bestillingsprosess. Samme gode service.

Krav innen 1. mars - Innføring av skulderbreddemåling i Norge

DSC02146
Fra 1. mars 2024 vil offshore-reisende stå overfor et nytt krav for måling av skulderbredde, innført for å sikre trygg evakuering i helikoptre under nødssituasjoner. Dette tiltaket, kjent som XBR (Extra Broad Requirement), er en integrert del av EUs helikoptersikkerhetsforordning. Hensikten er å forbedre sikkerheten for alle som reiser offshore.
Fra 1. mars 2024 vil offshore-reisende stå overfor et nytt krav for måling av skulderbredde, innført for å sikre trygg evakuering i helikoptre under nødssituasjoner. Dette tiltaket, kjent som XBR (Extra Broad Requirement), er en integrert del av EUs helikoptersikkerhetsforordning. Hensikten er å forbedre sikkerheten for alle som reiser offshore.

For å overholde dette kravet, må alle offshore-reisende måle og registrere sin skulderbredde i DaWinci-systemet. De som har en skulderbredde på 56 centimeter eller mer, vil bli klassifisert som XBR-passasjerer. Målingene startet allerede 8. januar og vil foregå ved heliportene under utreise, med tydelig merkede midlertidige målestasjoner.

Ved målingene vil det først gjennomføres en screening ved at personen stiller seg inntil en plakat med reelle mål. Hvis denne screeningen ikke er tilstrekkelig, vil en nøyaktig måling utføres med en håndholdt enhet. Registreringen i DaWinci vil være enkel, med kategorier som "normal" eller "XBR".
De som faller inn under XBR-kategorien vil bli pålagt å bære et spesielt bånd under hele reisen. Båndet skal også brukes ved shuttling offshore. Helikopteret vil ha dedikerte XBR-seter ved nødutgangene, med tydelig merking for S-92 helikoptre. Super Puma-helikoptre, aktuelle for Aker BP på Valhall-feltet, vil ha åtte av fjorten seter designert som XBR, plassert både foran og bak.

De som ikke har blitt målt innen 1. mars 2024, vil bli nødt til å henvende seg til helikopterpersonalet i Bristow eller CHC. Uregistrerte passasjerer vil bli forhindret fra innsjekking og må gjennomføre målingen på utreisedagen. Målinger vil gjentas hvert fjerde år for å opprettholde oppdaterte data i systemet.
 
DEL
Hva er ROC-kurset? En viktig sertifisering for sjøfolk (03.02.25)
Hva er ROC-kurset? En viktig sertifisering for sjøfolk
Sjøfartsnæringen trenger flere ansatte – en bransje med store muligheter (31.01.25)
Sjøfartsnæringen trenger flere ansatte – en bransje med store muligheter
Varme arbeider kurs i Stavanger Haugesund og Bergen i kalenderen (26.11.24)
Varme arbeider kurs i Stavanger Haugesund og Bergen i kalenderen
FSE Kurs for elektrikere (16.09.24)
FSE Kurs for elektrikere
Skal offshore flygninger i Norge fortsatt bytte til nytt pustesystem? (23.03.24)
Skal offshore flygninger i Norge fortsatt bytte til nytt pustesystem?
Facebook
Instagram
LinkedIn